Główne trendy w HR w 2015

Pracodawca

innovate360 (Flickr)

Eksperci spodziewają się, że rola zatrudnianych praktycznie w każdej większej firmie specjalistów ds. human resources będzie w najbliższym czasie zdecydowanie rosła. Trend ten ma być widoczny już w 2015 r.

Specjaliści ds. zasobów ludzkich kojarzą się głównie z największymi korporacjami, jednak obecnie coraz częściej pojawiają w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Eksperci badający rynek pracy zakładają, że rola osób zajmujących się zasobami ludzkimi będzie się umacniała. Ewoluujące trendy w zakresie human resources są tak wyraźne, że na zlecenie magazynu „Forbes” firma doradztwa personalnego Hays Poland opracowała zestawienie najważniejszych zmian, jakie w tym roku zaobserwujemy w tej dziedzinie.

Zakłada się, że specjaliści ds. zasobów ludzkich będą korzystali z rozbudowanych narzędzi rekrutacyjnych, sięgając po testy psychometryczne i Assesment Center/Development Center. Ma to zoptymalizować proces wyboru kandydatów, pozwalając na sprawne, a zarazem precyzyjne dopasowanie kandydata do określonego stanowiska pracy. Planuje się też obarczenie działów HR obowiązkiem tworzenia systemów rozwojowych zwiększających lojalność pracowników.

Od 2015 r. wyraźnie rosnąć będzie znaczenie wizerunku firmy, dlatego podmioty gospodarcze zaczną bardziej dbać o swoje dobre imię. Ich działania będą ukierunkowane głównie na młodą generację Polaków dopiero wkraczających na rynek pracy. To dlatego tempa nabierze współpraca uczelni z firmami, do których po studiach trafi część absolwentów. Przedsiębiorstwa będą też chętniej poszukiwały młodych talentów, by potem korzystać z ich świeżego spojrzenia na biznes, oferując w zamian dobre warunki zatrudnienia.

W przyszłości w wielu firmach wyłaniać będą się struktury macierzowe, które nie są lubiane przez pracowników. Eksperci sądzą, że choć rosła będzie rola HR, to jednak specjaliści z tego zakresu nie będą mogli liczyć na zwiększoną liczbę ofert pracy etatowej. Wciąż popularne będą staże i praktyki, a także elastyczne formy zatrudnienia, w tym współpraca firm z osobami samozatrudnionymi. Zmaleje liczba umów na czas nieokreślony, a podpisywane będą głównie te na czas określony.

W siłę rosnąć będzie też outsourcing. Coraz więcej firm będzie zlecać zadania z zakresu HR innym podmiotom, a część jednostek będzie centralizować procesy związane z zarządzeniem zasobami ludzkimi we własnych centrach usług wspólnych. Natomiast ze względu na częste rotacje w branży outsourcingu, spodziewane są dodatkowe benefity dla pracowników, by ci nie chcieli zbyt często zmieniać przełożonych.