Skoki rozwojowe u dzieci
Największe skoki rozwojowe u dziecka dostrzega się w pierwszym roku życia. Wówczas dziecko uczy się otaczającego go świata, rozwijając wszystkie zmysły. Nowe umiejętności przychodzą niespodziewanie, często z dnia na dzień. Warto to obserwować, by stymulować rozwój dziecka i cieszyć się tymi niezwykłymi chwilami. Poniżej haromonogram skoków rozwojowych u dzieci, które w zależności od malucha mogą przebiegać wcześniej lub później.
6. tydzień życia
Dostrzec można większą świadomość dziecka na przedmioty obok. W tym okresie pojawia się też pierwszy świadomy uśmiech na widok rodziców czy rodzeństwa.
7. tydzień życia
Niemowlę zaczyna powtarzać i przyzwyczajać się do schematów i rutynowych zachowań. Zauważalna jest większą kontrola rąk oraz chwytanie nowych przedmiotów.
12. tydzień życia
Większość niemowląt w tym okresie trzyma już główkę oraz umie się przewracać na brzuszek i odwrotnie. Pojawią się też pierwsze dźwięk, przypominające proste słowa, które są wstępem do mowy.
19. tydzień życia
Maluszek zaczyna wiedzieć, czego chce. Decyduje, kiedy jest najedzony i zdaje sobie sprawę z konsekwencji niektórych czynności, umie przekładać przymioty z rączki do rączki.
28. tydzień życia
Dziecko podejmuje pierwsze próby przemieszczania się do danego miejsce lub przedmiotu. Chce samodzielnie uzyskać to, co w danym momencie jest mu potrzebne.
37. tydzień życia
Umiejętność rozróżnia kolorów i kształtów umożliwia ustalenie pewnych podziałów i sposobów działania określonych przedmiotów i zachowywania się osób.
48. tydzień życia
Mając ponad 40 tygodni dziecko zaczyna tworzyć pierwsze budowle z klocków. Rozumie też znaczenie słowa „nie” i potrafi wskazać zabawkę lub inną rzecz, której aktualnie potrzebuje.
Każdy rodzic ma za zadanie wspierać swoje dziecko w rozwoju, jednak robienie tego na siłę nie przynosi niczego dobrego, zwłaszcza dla dziecka. Warto obserwować i pilnować, by poszczególne etapy następowały w określonym czasie, ale nie każde dziecko zaczyna chodzić, mając 10 miesięcy. Niektóre dzieci potrzebują więcej czasu. Ponadto maluch powinien mieć swobodny, ale bezpieczny dostęp do danego pokoju. Dzięki samodzielnej penetracji salonu nauczy się więcej, nie należy mu zabraniać wchodzenia w zakamarki domu, a odpowiednio je zabezpieczyć. Ważne też są kolorowe książeczki i wspólne czytanie, co za sprawą dźwięków, barw i poczucia obecności sprzyjają budowanie więzi. Nabywanie kolejnych umiejętności wymaga czasu i cierpliwości zarówno rodzica, jak i dziecka, które musi doświadczyć kilku upadków, nim uda mu się swobodnie wstać i chodzić.
Maciej Gielewicz
Ostatnie wpisy Maciej Gielewicz (zobacz wszystkie)
- Jakie zawody są najbardziej zagrożone przez SI? - 14 kwietnia 2023
- Jak radzić sobie ze stresem? - 28 grudnia 2022
- Jak się przygotować do upałów w mieście? - 22 sierpnia 2022
- Zmiany w Polskim Ładzie od lipca 2022 - 23 maja 2022
- Czym jest grypa żołądkowa? - 11 lutego 2022
- Czym różnią się od siebie odmiany koronawirusa? - 4 listopada 2021
- Żylaki – co to jest i czy można je wyleczyć? - 10 sierpnia 2021
- Łupież u kota - 11 czerwca 2021
- Krajowy Plan Odbudowy i Nowy Ład – czym są? - 8 kwietnia 2021
- Jak detoks cukrowy wpływa na zdrowie? - 3 lutego 2021
- Czy elektrownie atomowe są bezpieczne? - 14 stycznia 2021
- Czy koronawirus to grypa? - 14 września 2020
- Czym jest faktoring? - 30 czerwca 2020
- Leasing konsumencki czy wynajem długoterminowy samochodu? - 16 czerwca 2020
- Epidemia koronawirusa - 25 lutego 2020
- Jak odróżnić przeziębienie od grypy? - 22 stycznia 2020
- Skoki rozwojowe u dzieci - 27 sierpnia 2019
- Czy warto pobrać krew pępowinową? - 26 listopada 2018
- Tętniak w mózgu - 24 października 2018
- Co to jest przesilenie wiosenne? - 26 marca 2018