Spadają zyski i przychody Facebooka

Facebook logo

Mimo, że użytkowników Facebookowi wciąż przybywa, zyski i przychody firmy spadły. Zarząd serwisu tłumaczy, że jest to zjawisko sezonowe.

Facebook ma już ponad 900 milionów aktywnych użytkowników. którzy w pierwszym kwartale wygenerowali 1,06 miliarda dolarów przychodu (na użytkownika przypada 1,21 dolara). Kwota imponująca, jednak jest ona niższa niż przychód za ostatni kwartał 2011 (spadek o 6%). Pozwoliło to firmie wypracować zysk na poziomie 205 milionów dolarów (o 95 milionów niższy niż w końcówce poprzedniego roku). W ujęciu rok do roku dynamika rozwoju za pierwszy kwartał nie zmniejszyła się, ponieważ przychód względem 2011 wzrósł o 45%.

Spadek przychodu mimo wzrostu liczby aktywnych użytkowników spowodowany jest m.in. tym, że obecnie Facebook rozwija się w krajach, gdzie biznes reklamowy nie jest tak dobrze rozwinięty jak w bogatych krajach Zachodu. Przychód na użytkownika spadł o 12%.

Spadkowi przychodu Facebooka towarzyszył niemal dwukrotny wzrost wydatków (z 343 milionów dolarów do 677), które zostały poniesione głównie na marketing, koszty pracownicze, rozwój serwerowni i centrów przetwarzania danych. Firma wydała także więcej na przejęcia. W całym 2011 było to zaledwie 68 mln dolarów, a tylko w kwietniu 2012 1,55 mld dolarów. Kwota ta obejmuje koszta przejęcia Instagramu – 300 milionów w gotówce i 700 milionów w akcjach FB.

W drugiej połowie maja Facebook ma trafić na giełdę. Wartość firmy jest oceniana na 100 miliardów dolarów.