Neuromarketing – sposób na klienta
We współczesnym handlu, gdy każdy sklep musi zmierzyć się z dużą konkurencją, szczegółowy opis i ładne opakowanie produktu nie wystarczają już, by odnieść sukces i zaskarbić sobie sympatię jak największej grupy klientów. Poprawianie wyników sprzedażowych i powiększanie grupy odbiorców wymaga znacznie bardziej skomplikowanych działań niż samo przedstawienie mocnych stron towaru. Z tego też powodu, niemal wszyscy handlowcy korzystają z metod oddziaływania na podświadomość, stosując tzw. neuromarketing.
Neuromarketing opiera się na badaniach neurologicznych, które mają być wykorzystywane w działaniach marketingowych. Sprawdza się bowiem, jak konkretne bodźce wpływają na podświadomość klientów, zachęcając ich do kupowania konkretnych produktów. Badania te są przeprowadzane przy zastosowaniu profesjonalnych narzędzi pomiarowych, których używa się także w medycynie. Dziedzina ta ulega ciągłemu rozwojowi tak, by można było optymalizować dotychczasowe rozwiązania marketingowe stosowane przez firmy funkcjonujące na całym świecie.
Nad optymalizacją neuromarketingu pracują zastępy socjologów, psychologów, neurologów i ekspertów z zakresu reklamy. Opracowanie metod działania wymaga przeprowadzenia wielu specjalistycznych badań, które pomagają określić reakcje ludzkiego mózgu na poszczególne czynniki. Oprócz tego, w ramach neuromarketingu badana jest też skóra i pojawiające się na niej napięcie elektryczne. Specjaliści sprawdzają również reakcje mięśni i nerwów. Pozwala to ustalić, co powoduje skurcze mięśni i aktywność zakończeń nerwowych. Bada się także zachowanie źrenicy oka – w ten sposób dowiadujemy się, co zwraca uwagę klienta w pierwszej kolejności i na co patrzy nieświadomie zaraz po wejściu do sklepu.
Dzięki tego typu badaniom, można sprawdzić, co powoduje, że mózg odbiorcy zaczyna intensywniej przetwarzać dane, a co sprawia, że pojawia się w nim napięcie, zdenerwowanie i zniechęcenie do zakupu. Uzyskane w ten sposób informacje są później wykorzystywane w kampaniach reklamowych i we wszystkich innych działaniach marketingowych podejmowanych przez rengo typu punkty handlowe. Pomagają one ustalić np. to, jakie jest najdogodniejsze ustawienie produktów w sklepie albo najkorzystniejsze zachowanie sprzedających.