Raport KE: 200 tys. skarg na linie lotnicze!
Pasażerowie samolotów z całej Unii Europejskiej skarżą się na linie lotnicze. Według danych zebranych przez Komisję Europejską, w latach 2010-2012 skarg na jakość świadczonych przez nie usług pojawiło się aż ok. 200 tysięcy! Taka skala problemu sprawiła, że KE chce zadbać, by pasażerom łatwiej było egzekwować ich prawa. Należy jednak podkreślić, że od 2010 r., gdy wystąpiły szczególne zakłócenia w transporcie powietrznym z powodu pyłu wulkanicznego unoszącego się nad wieloma krajami, liczba skarg zmniejszyła się.
Na podstawie danych zebranych we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a także w Norwegii, Szwajcarii oraz Islandii ustalono, że w 2010 r. złożono ponad 91,7 tysiąca skarg związanych ze znacznymi spóźnieniami samolotów, odmową wpuszczenia pasażerów na pokład, bądź też odwołania lotu. Co prawda, w 2011 r. liczba zażaleń zmniejszyła się i wynosiła 52 tysiące 675 skarg, jednak już w roku 2012 znowu nieco wzrosła i pojawiło się 56 tysięcy 478 zażaleń.
Komisja Europejska zwraca przy tym uwagę na fakt, że zazwyczaj organy odpowiadające za jakość usług lotniczych w konkretnych państwach, dość niechętnie zajmowały się takimi sprawami i unikały nakładania kar na linie lotnicze. Dlatego też, potrzebne są ogólne, europejskie zasady, które pozwalałyby ustalić, jak należy zachowywać się w takich przypadkach. Dzięki temu, interesy pasażerów miałyby być zdecydowanie lepiej chronione. Jednocześnie, członkowie KE podkreślają, że w ostatnich latach rzeczywiście widoczna była poprawa jakości usług lotniczych, jednak wciąż jeszcze zauważalne są pewne niedociągnięcia właśnie w zakresie egzekwowania praw podróżnych.
Przy okazji, KE przypomniała, że w pierwszym kwartale ubiegłego roku wyszła z propozycją pakietu zakładającego różne środki, które mogłyby pomóc w zapewnieniu pasażerom europejskich samolotów zwiększonego komfortu. Przede wszystkim, mieliby oni otrzymać lepszy dostęp do informacji, ale także do opieki w trakcie podróży oraz zapewniono by im prawo do zmian planu podróży w przypadkach, gdy tkwią na lotnisku w oczekiwaniu na odwołany lub spóźniony lot. Przede wszystkim jednak, KE zakładała w tym projekcie, że pasażerowie linii lotniczych działających na terenie Europy mogliby liczyć na sprawniejsze i łatwiejsze procedury związane ze składaniem skarg.
Franciszek Bordowski
Ostatnie wpisy Franciszek Bordowski (zobacz wszystkie)
- Czy jest szansa na spadki cen mieszkan w 2022? - 19 kwietnia 2022
- Co wiemy o wariancie Omikron? - 6 grudnia 2021
- Jak działa lampa na podczerwień? - 21 lipca 2021
- Koniec Forda Mondeo - 6 kwietnia 2021
- Czym jest praca hybrydowa? - 4 stycznia 2021
- Zadania działu HR w trakcie pandemii - 20 sierpnia 2020
- Jak zwiększyć swoją odporność? - 15 kwietnia 2020
- Grypa żołądkowa – objawy, leczenie - 13 stycznia 2020
- Tłuszcz palmowy – dobry czy nie? - 12 września 2019
- Bezpieczeństwo podczas upałów - 25 czerwca 2019
- Metody odrobaczania kota - 23 maja 2019
- Wirus opryszczki pospolitej (HSV) – co to jest i jak leczyć? - 14 marca 2019
- Jaka rasa psa do domu z dziećmi? - 21 września 2018
- Co warto wiedzieć o sinicach? - 28 sierpnia 2018
- Jak jest skonstruowana opona samochodowa? - 18 stycznia 2018
- Belgia zakazuje podsuwania Forex-u klientom detalicznym - 28 sierpnia 2016
- MF zapowiada wzrost i przyspieszenie PKB (za sprawą 500+ ) - 19 sierpnia 2016
- Zmiany: mniejsze limity powierzchniowe i więcej mikromieszkań na rynku? - 18 sierpnia 2016
- Rosyjska gospodarka mocno się kurczy: wzrost cen, inflacja, bezrobocie - 16 sierpnia 2016
- Niższe prognozy wzrostu na świecie – przez Brexit? - 25 lipca 2016