Tagi
Powiązane wpisy
Podziel się
Będą pieniądze z Unii na S3, S5 i S7: nowy budżet UE rozdzielony
Wiemy już, ile pieniędzy z nowego budżetu unijnego dostaniemy na budowę dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzyma ok. 3,3 mld złotych na budowę nowych odcinków trzech dróg ekspresowych.
W ubiegłym tygodniu podpisano pierwsze dokumenty dotyczące dotacji, jakie Polska otrzyma z Unii Europejskiej na budowę dróg. Jak wynika z zawartych dotychczas umów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostanie ok. 3,3 mld złotych pochodzących z budżetu UE na lata 2014-2020. Taka kwota ma pozwolić na budowę 5 odcinków dróg ekspresowych S3, S5 i S7. Łącznie na wydatki Polaków związane z infrastrukturą drogową Wspólnota ma przeznaczyć ok. 45 mld złotych.
Pieniądze, które mają trafić do GDDKiA będą pochodziły z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Przewiduje się, że budowa dróg, które mają powstać z pozyskanych środków, zakończy się do 2018r. Wszystkie inwestycje drogowe, na które Polska chciała otrzymać unijne wsparcie, miały kosztować przeszło 6,5 mld złotych. Droga S3 ma zostać rozbudowana na odcinku z Nowej Soli do Kaźmierzowa. Odcinek będzie wynosił 33,3 km. Unia dopłaci do niego 570 mln złotych. Drugi planowany odcinek S3 prowadzi z Kaźmierzowa do Legnicy, a jego długość ma wynosić 48,3 km. W tym przypadku dofinansowanie wyniosło 992 mln złotych.
Jeżeli chodzi o kolejne drogi, to do mającej liczyć sobie 48 km ekspresówki S5, UE dopłaciła ponad 911 mln złotych. Trasa będzie wiodła z Wrocławia do Korzeńska. Na S7 dobudowane zostaną dwa odcinki. Do pierwszego z nich, leżącego na trasie z Warszawy do Krakowa, między Radomiem a Skarżyskiem-Kamienną, dopłacono 587 mln złotych, choć ten odcinek wyniesie tylko 20 km. Identycznej długości będzie fragment S7 między Jędrzejowem a granicą województwa świętokrzyskiego i małopolskiego. Na tę drogę GDDKiA otrzymała 221,5 mln złotych.
We wszystkim przypadkach dotacja z unijnego budżetu ma pozwolić na opłacenie średnio połowy wszystkich kosztów związanych z budową. Niemniej jednak, ostatni z wymienionych fragmentów, został wsparty dofinansowaniem jedynie w ok. 30%. Skala dopłat do budowy polskich dróg jest wyraźnie mniejsza niż w poprzednim planie budżetowym. Ze środków na lata 2007-2013 GDDKiA mogła finansować nawet do 85% kosztów budowy nowych odcinków dróg ekspresowych i autostrad.
Ciekawe artykuły:
Franciszek Bordowski
Ostatnie wpisy Franciszek Bordowski (zobacz wszystkie)
- Czy jest szansa na spadki cen mieszkan w 2022? - 19 kwietnia 2022
- Co wiemy o wariancie Omikron? - 6 grudnia 2021
- Jak działa lampa na podczerwień? - 21 lipca 2021
- Koniec Forda Mondeo - 6 kwietnia 2021
- Czym jest praca hybrydowa? - 4 stycznia 2021
- Zadania działu HR w trakcie pandemii - 20 sierpnia 2020
- Jak zwiększyć swoją odporność? - 15 kwietnia 2020
- Grypa żołądkowa – objawy, leczenie - 13 stycznia 2020
- Tłuszcz palmowy – dobry czy nie? - 12 września 2019
- Bezpieczeństwo podczas upałów - 25 czerwca 2019
- Metody odrobaczania kota - 23 maja 2019
- Wirus opryszczki pospolitej (HSV) – co to jest i jak leczyć? - 14 marca 2019
- Jaka rasa psa do domu z dziećmi? - 21 września 2018
- Co warto wiedzieć o sinicach? - 28 sierpnia 2018
- Jak jest skonstruowana opona samochodowa? - 18 stycznia 2018
- Belgia zakazuje podsuwania Forex-u klientom detalicznym - 28 sierpnia 2016
- MF zapowiada wzrost i przyspieszenie PKB (za sprawą 500+ ) - 19 sierpnia 2016
- Zmiany: mniejsze limity powierzchniowe i więcej mikromieszkań na rynku? - 18 sierpnia 2016
- Rosyjska gospodarka mocno się kurczy: wzrost cen, inflacja, bezrobocie - 16 sierpnia 2016
- Niższe prognozy wzrostu na świecie – przez Brexit? - 25 lipca 2016