Coraz chętniej sięgamy po żywność z automatów
Polacy coraz chętniej kupują produkty z automatów. I nie chodzi już tylko kawę czy herbatę. Rośnie liczba osób, które w ten sposób zaopatrują się w zimne napoje, słodycze i inne przekąski. Zakłada się, że ten rynek będzie rozwijał się coraz szybciej.
Vending, czyli rynek produktów pozyskiwanych z automatów ma się w Polsce bardzo dobrze. Coraz chętniej sięgamy po drobne zakupy, które można nabyć bez stania w kolejce i przechodzenia całego sklepu, a automaty nie kojarzą się już tylko z kawą i herbatą, ale również z napojami w puszkach czy plastikowych butelkach, ze słodyczami, chipsami i innymi przekąskami.
Od kilku lat można zaobserwować zdecydowany wzrost liczby tzw. urządzeń vendingowych, czyli wolnostojących automatów, które umożliwiają szybkie nabycie kawy, herbat, zimnych napojów, batonów, a coraz częściej też innych towarów spożywczych, takich jak chipsy, orzeszki, ciastka. Najczęściej zlokalizowane są one w budynkach, w których pojawia się wiele osób potencjalnie zainteresowanych przegryzieniem czegoś w biegu. Maszyny tego typu stawia się np. w szpitalach, większych zakładach pracy, na uniwersytetach, na lotniskach. Korzystanie z nich jest bardzo proste – wystarczy wrzucić monetę o wartości wskazanej przy konkretnym produkcie, następnie wcisnąć guzik z przypisaną do tego artykułu liczbą, a towar wysunie się ze specjalnej szuflady. Szybko i bez większego wysiłku.
Chociaż Polacy są zainteresowani tego typu zakupami, to okazuje się, że wciąż można u nas spotkać dużo mniej urządzeń vendingowych niż w krajach Europy Zachodniej. Wyliczono, że w Polsce przypada jeden automat na 900 mieszkańców. Dla porównania, na Zachodzie automatów jest tak dużo, że z jedna maszyna przypada średnio na kilka, a nawet kilkanaście razy mniej mieszkańców. W kolejnych latach ta sytuacja ma jednak ulegać zmianie.
Według ekspertów, wraz ze wzrostem popytu na artykuły z automatów, coraz większa będzie liczba samych urządzeń tego typu. Ostatnie prognozy firmy Euromonitor International zakładają, że w samym tylko bieżącym roku obywatele naszego kraju wydadzą na produkty z automatów ok. 472 milionów złotych. Nadal największym zainteresowaniem cieszyć mają się pakowane produkty spożywcze. Wyhamuje wzrost sprzedaży gorących napojów, w tym głównie kawy. Istnieje nawet prawdopodobieństwo, że w przyszłości sprzedaż kawy z automatu spadnie, co jest ściśle związane z faktem, że w polskich domach przybywa profesjonalnych ekspresów do zaparzania różnego typu kaw.
To Cię zainteresuje:
Daniel Kurylak
Ostatnie wpisy Daniel Kurylak (zobacz wszystkie)
- Na jakie cechy kandydatów rekruterzy najbardziej zwracają uwagę? - 20 marca 2023
- Izera – opóźnienia w realizacji projektu polskiego elektryka - 10 lipca 2022
- Jaki rodzaj patelni wybrać? - 22 marca 2022
- Jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji? - 13 września 2021
- Google zamyka studia Stadia - 12 lutego 2021
- Cyberpunk 2077 – wielki hit czy wielka afera? - 17 grudnia 2020
- 5G – o co w tym tak naprawdę chodzi? - 12 maja 2020
- Programy wsparcia dla twórców gier komputerowych - 29 marca 2019
- Jak smartphone wpływa na psychikę dziecka? - 16 stycznia 2019
- Jak gry komputerowe wpływają na psychikę? - 25 kwietnia 2018
- Nowa aplikacja ułatwiająca zakupy - 22 czerwca 2017
- Coaching – inwestycja w siebie - 21 lutego 2017
- Będzie rozwojowy boom w branży rzeczywistości wirtualnej? - 26 sierpnia 2016
- Coraz więcej ofert pracy dla informatyków - 20 sierpnia 2016
- Jak Nintendo wykorzysta popularność gry Pokemon Go? - 10 sierpnia 2016
- BZ WBK wciąż na celowniku oszustów wyłudzających dane - 27 czerwca 2016
- Photon: polski robot nauczy dzieci kodowania? - 23 czerwca 2016
- Instagram wreszcie z ułatwieniami dla biznesu? Nowości - 10 czerwca 2016
- Microsoft nie będzie już walczył na rynku smartfonów? - 2 czerwca 2016
- Facebook cenzuruje skrajne i prawicowe media - 23 maja 2016