Tagi
Powiązane wpisy
Podziel się
Czym jest „torque vectoring” i kiedy warto go wykorzystać?
Torque vectoring to dla wielu tajemnicze pojęcie. W rzeczywistości jest to po prostu sterowanie momentem napędowym i oznacza hamowanie przy pomocy silnika. Jak wykonuje się ten manewr na drodze?
Torque vectoring staje się coraz popularniejszym sposobem na panowanie nad rozpędzonym samochodem. Żeby jednak korzystać z tej opcji w pełni bezpiecznie, należy dobrze zapoznać się z ogólnymi zasadami i wskazówkami dotyczącymi tego manewru. Sęk tkwi w tym, żeby kierowca potrafił wyczuć idealny moment, w którym przenosi się napęd na konkretne koło osi napędowej.
Żeby ułatwić kierowcom te działania, producenci samochodów starają się instalować w silnikach odpowiednie systemy. To one mają wyczuwać kąt skrętu kierownicy i kół, określać ustawienie osi, a w rezultacie zmniejszać lub zwiększać moment napędowy tak, by pojazd uzyskiwał optymalne parametry dostosowane do aktualnych warunków, czyli do ustawienia i wykonywanych manewrów.
Nieco skomplikowane mechanizmy, które jednak działają w prosty sposób były dotychczas stosowane w niektórych modelach samochodów marki Mitsubishi, Honda, BMW, Audi.
Jeden z prostszych systemów został zastosowany w Nissanie Juke 4×4, który jest pozbawiony mechanizmu różnicowego, a podczas jazdy moment napędowy może być w nim dostarczany z przewagą na lewe koło, na prawe bądź wcale. Torque vectoring może być jeszcze prostszy, gdy jego działanie będzie takie, jak w przypadku klasycznego ESP – hamowanie wewnętrznym kołem na zakręcie i dodawanie gazu sprawia, że moment hamujący jest mniejszy od napędowego, a w efekcie powstaje manewr na kształt typowego torque vectoringu.