Europa: wydatki na reklamę w internecie wyprzedziły TV
Internet zdecydowanie jest najpotężniejszym medium współczesnego świata. Nie dziwi więc, że wydatki firm na reklamę w sieci przewyższyły już inwestycje w promocję przedsiębiorstw w telewizji. Potwierdzają to dane IAB AdEx Benchmark.
Z danych, które podczas konferencji Interact w Lizbonie opublikowano w IAB AdEx Benchmark wynika, że europejskie firmy stawiają na reklamę w sieci. Rok 2015 był pierwszym w historii, w którym na promocję w internecie wydano więcej niż na reklamy telewizyjne. Tendencję wzrostową widać także w Polsce. Na przestrzeni całego minionego roku reklama online wzrosła u nas o 21,8%. To jeden z najlepszych wyników na kontynencie. Mocniejsze zwyżki zaobserwowano jedynie w Irlandii i Bułgarii.
Firma IAB przeanalizowała sytuację w 27 krajach Unii Europejskiej i oszacowała, że europejskie przedsiębiorstwa przeznaczyły na reklamę w sieci łącznie 36,2 mld euro. W porównaniu do wcześniejszego roku był to wzrost o 13,1%. Dla porównania, na spoty reklamowe emitowane w telewizji firmy wydały 33,3 mld euro. Natomiast o tym, jak dynamicznie rozwijała się reklama online w ostatniej dekadzie najlepiej świadczy fakt, że jeszcze w 2006 r. reklamodawcy zainwestowali w nią zaledwie 6,6 mld euro.
Przyglądając się poszczególnym formom reklam online, można zauważyć, że największy wzrost inwestycji dotyczył reklam typu display. Wydano na nie o 17,4% więcej niż w roku 2014. Zdecydowanie więcej przeznaczyli na te cele polscy przedsiębiorcy – w naszym kraju wzrost wydatków na reklamy display wyniósł aż 32,5%. O 12,6% więcej niż przed rokiem kosztowały europejskich przedsiębiorców reklamy w wyszukiwarkach. Należy także podkreślić znaczny wzrost reklam mobilnych. Cały rynek mobilny wzrósł na naszym kontynencie o przeszło 60%. Mobilnych reklam w wyszukiwarkach było o 54,7% więcej niż rok wcześniej.
Jeśli chodzi o kraje, w których reklama internetowa jest najpopularniejsza, to fotel lidera należy do Wielkiej Brytanii. Działające tam przedsiębiorstwa na promocję w sieci wydały 11,8 mld euro. Tym samym Brytyjczycy wyprzedzili Niemcy i Francję, w których wydatki na promocję online wynosiły kolejno 5,7 mld euro oraz 4,2 mld euro. Nieznacznie mniejsze były inwestycje firm w reklamy telewizyjne, które jednak i tak wyprzedzały promocję na łamach prasy. Na bieżący rok przewiduje się kontynuację tych trendów.
Ciekawe artykuły:
Daniel Kurylak
Ostatnie wpisy Daniel Kurylak (zobacz wszystkie)
- Na jakie cechy kandydatów rekruterzy najbardziej zwracają uwagę? - 20 marca 2023
- Izera – opóźnienia w realizacji projektu polskiego elektryka - 10 lipca 2022
- Jaki rodzaj patelni wybrać? - 22 marca 2022
- Jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji? - 13 września 2021
- Google zamyka studia Stadia - 12 lutego 2021
- Cyberpunk 2077 – wielki hit czy wielka afera? - 17 grudnia 2020
- 5G – o co w tym tak naprawdę chodzi? - 12 maja 2020
- Programy wsparcia dla twórców gier komputerowych - 29 marca 2019
- Jak smartphone wpływa na psychikę dziecka? - 16 stycznia 2019
- Jak gry komputerowe wpływają na psychikę? - 25 kwietnia 2018
- Nowa aplikacja ułatwiająca zakupy - 22 czerwca 2017
- Coaching – inwestycja w siebie - 21 lutego 2017
- Będzie rozwojowy boom w branży rzeczywistości wirtualnej? - 26 sierpnia 2016
- Coraz więcej ofert pracy dla informatyków - 20 sierpnia 2016
- Jak Nintendo wykorzysta popularność gry Pokemon Go? - 10 sierpnia 2016
- BZ WBK wciąż na celowniku oszustów wyłudzających dane - 27 czerwca 2016
- Photon: polski robot nauczy dzieci kodowania? - 23 czerwca 2016
- Instagram wreszcie z ułatwieniami dla biznesu? Nowości - 10 czerwca 2016
- Microsoft nie będzie już walczył na rynku smartfonów? - 2 czerwca 2016
- Facebook cenzuruje skrajne i prawicowe media - 23 maja 2016