Europa: wydatki na reklamę w internecie wyprzedziły TV

marketing online

Bloomicon/bigstockphoto.com

Internet zdecydowanie jest najpotężniejszym medium współczesnego świata. Nie dziwi więc, że wydatki firm na reklamę w sieci przewyższyły już inwestycje w promocję przedsiębiorstw w telewizji. Potwierdzają to dane IAB AdEx Benchmark.

Z danych, które podczas konferencji Interact w Lizbonie opublikowano w IAB AdEx Benchmark wynika, że europejskie firmy stawiają na reklamę w sieci. Rok 2015 był pierwszym w historii, w którym na promocję w internecie wydano więcej niż na reklamy telewizyjne. Tendencję wzrostową widać także w Polsce. Na przestrzeni całego minionego roku reklama online wzrosła u nas o 21,8%. To jeden z najlepszych wyników na kontynencie. Mocniejsze zwyżki zaobserwowano jedynie w Irlandii i Bułgarii.

Firma IAB przeanalizowała sytuację w 27 krajach Unii Europejskiej i oszacowała, że europejskie przedsiębiorstwa przeznaczyły na reklamę w sieci łącznie 36,2 mld euro. W porównaniu do wcześniejszego roku był to wzrost o 13,1%. Dla porównania, na spoty reklamowe emitowane w telewizji firmy wydały 33,3 mld euro. Natomiast o tym, jak dynamicznie rozwijała się reklama online w ostatniej dekadzie najlepiej świadczy fakt, że jeszcze w 2006 r. reklamodawcy zainwestowali w nią zaledwie 6,6 mld euro.

Przyglądając się poszczególnym formom reklam online, można zauważyć, że największy wzrost inwestycji dotyczył reklam typu display. Wydano na nie o 17,4% więcej niż w roku 2014. Zdecydowanie więcej przeznaczyli na te cele polscy przedsiębiorcy – w naszym kraju wzrost wydatków na reklamy display wyniósł aż 32,5%. O 12,6% więcej niż przed rokiem kosztowały europejskich przedsiębiorców reklamy w wyszukiwarkach. Należy także podkreślić znaczny wzrost reklam mobilnych. Cały rynek mobilny wzrósł na naszym kontynencie o przeszło 60%. Mobilnych reklam w wyszukiwarkach było o 54,7% więcej niż rok wcześniej.

Jeśli chodzi o kraje, w których reklama internetowa jest najpopularniejsza, to fotel lidera należy do Wielkiej Brytanii. Działające tam przedsiębiorstwa na promocję w sieci wydały 11,8 mld euro. Tym samym Brytyjczycy wyprzedzili Niemcy i Francję, w których wydatki na promocję online wynosiły kolejno 5,7 mld euro oraz 4,2 mld euro. Nieznacznie mniejsze były inwestycje firm w reklamy telewizyjne, które jednak i tak wyprzedzały promocję na łamach prasy. Na bieżący rok przewiduje się kontynuację tych trendów.

The following two tabs change content below.

Daniel Kurylak

Daniel Kurylak (1976), z zawodu front end developer, z zamiłowania rowerzysta, kolekcjoner znaczków, warszawiak i internauta. Fascynują go nowe technologie oraz wszystko co związane z Internetem. Dni upływają mu na wykonywaniu zleceń, obserwowaniu tego, co się dzieje w sieci oraz pisaniu artykułów.