Ile w tym roku zarobią agencje interaktywne?
Rynek agencji reklamowych rozwija się dynamicznie już od dawna, jednak w ostatnim czasie szczególną uwagę zwracają na siebie agencje interaktywne. Jednostki te bezustannie się mnożą, a eksperci szacują, że w tym roku zarobią nawet miliard złotych! Nie są to jednak dokładne obliczenia, ponieważ różnice między standardowymi agencjami reklamowymi a tymi, których działanie skupia się na świecie wirtualnym, powoli zanikają, a to utrudnia dokonanie precyzyjnych szacunków. Specjaliści uważają nawet, że spójność agencji tego typu jest tak duża, iż wkrótce może dojść do zupełnej konsolidacji takich podmiotów.
Chcąc poznać wielkość polskiego rynku usług interaktywnych i obliczyć możliwe dochody agencji tego rodzaju, serwis interaktywnie.pl przeprowadził badania wśród przedstawicieli rynku takich usług w Polsce. Na podstawie danych z wcześniejszych lat, starali się oni obliczyć możliwy wzrost, jaki rynek osiągnie w bieżącym roku. Zakładając, że w porównaniu do 2011 r., gdy sektor usług interaktywnych warty był ok. 480 mln złotych, wzrósł on jeszcze o 15%, to pod koniec tego roku jego wartość sięgnie 630 mln złotych. Inni specjaliści twierdzą, że może to być nawet 700 mln złotych.
Należy przy tym podkreślić, że wlicza się w to nie tylko agencje interaktywne, ale też przychody agencji reklamowych i mobilnych, a także social media. A im większa jest perspektywa, z której spoglądamy na rynek usług interaktywnych, tym więcej firm do niego zaliczamy i rosną prognozy względem wartości, jaką ten sektor osiągnie w 2014 r. Sprawia to, że przewidywania ekspertów względem wartości rynku interaktywnego w Polsce wahają się od 600 mln złotych do aż 2,8 miliarda złotych.
Szacunki zakładające, że tegoroczne zyski agencji interaktywnych sięgną miliarda złotych mogą być mało precyzyjne. Trudno jest wyliczyć ich rzeczywiste dochody, ponieważ problemem jest samo wyodrębnienie agencji interaktywnych spośród wszystkich podobnych firm działających na polskim rynku. Część spośród jednostek stacjonarnych także prowadzi działalność internetową, a to już nieco komplikuje dokonywanie obliczeń. W dodatku, nie wiadomo, jak ustosunkować się do firm zajmujących się pozycjonowaniem albo tworzeniem aplikacji mobilnych. Definicja „interaktywności” wyraźnie się poszerza i ciężko jest jednoznacznie określić, które jednostki zaliczą się do grona interaktywnych, a które nie.