Komputery bez komputerów, czyli edukacja po polsku
Sporo mówi się o tym, że polskie szkoły mogą pochwalić się coraz lepszym wyposażeniem i coraz lepszym poziomem kształcenia. Okazuje się jednak, że rzeczywistość wcale nie jest tak różowa. Zdarzają się takie szkoły, w których sprawdzian z przedmiotu informatyka odbywa się bez wykorzystania komputera!
Chociaż brzmi to paradoksalnie, w niektórych polskich podstawówkach wiedzę z informatyki sprawdza się czysto teoretycznie. Uczniowie odpowiadają na pytania na kartkach, dokładnie w taki sam sposób jak na innych przedmiotach. Muszą np. wymienić osiem elementów edytora tekstu. Zasadność takiej formy nauki wydaje się bardzo wątpliwa. W końcu w informatyce znacznie ważniejsza niż wykute na pamięć informacje teoretyczne jest wiedza praktyczna. Uczniowie wychodzą prawdopodobnie z podobnego założenia, ponieważ aż połowa z tych, którzy podchodzili do papierowego sprawdzianu z informatyki nie zaliczyła go.
Pytanie tylko, czy dorosłe osoby, na co dzień korzystające z komputera, potrafiłyby rozwiązać zadania, z którymi musieli zmierzyć się uczniowie. Bardzo prawdopodobne, że nie – w końcu niewiele z nas potrafi wymienić z pamięci kolejne ikonki w edytorze tekstu, mimo iż posługuje się nim sprawnie i bezproblemowo. Nic dziwnego, że sprawdzian wzbudził wzburzenie wśród internautów, którzy mieli okazję zapoznać się z jego treścią i wymaganiami, które stawia się przed uczniami podstawówek.
Prof. Wojciech Cellary, wykładowca na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu również uważa, że tego rodzaju sprawdziany są zupełnie bezcelowe. Co więcej, mogą okazać się szkodliwe i skutecznie utrudnić młodym ludziom zdobywanie wiedzy z zakresu informatyki, która w dzisiejszych czasach jest niezbędna. Znacznie lepsze efekty przyniósłby praktyczny sprawdzian umiejętności, polegający np. na sformatowaniu tekstu w z góry określony sposób. Cellary twierdzi, że uczniowie powinni nawet mieć możliwość korzystania z pomocy – w końcu to także jest bardzo cenne. Nauka praktycznej obsługi edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych jest tym ważniejsza, że wielu uczniów nie potrafi wykonywać nawet najprostszych poleceń z tego zakresu. Sytuacji nie poprawia fakt, że liczba godzin nauki informatyki w liceum została znacznie zredukowana. Obecnie tylko uczniowie, którzy zdecydowali, że chcą zdawać rozszerzoną maturę z tego przedmiotu mogą uczyć się go dłużej niż rok.