Kupując w Sieci masz więcej praw
Polski rynek e-commerce rozwija się coraz lepiej i nie ma się czemu dziwić, skoro zakupy dokonywane w ten sposób są nie tylko wygodne, ale dają nam też więcej praw, niż przy kupowaniu w sklepach stacjonarnych. Jak to możliwe? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dba o to, by chronić klientów, którzy nabywają towary drogą zdalną, nie mając możliwości dokładnego poznania kupowanego produktu. Z tego powodu, decydując się na zakup towaru w sklepie internetowym, zawsze mamy możliwość jego zwrotu w ciągu 10 dni od momentu otrzymania. Co więcej, nie musimy wcale podawać powodu naszej decyzji. W przypadku sklepów stacjonarnych nie jest to regułą i zależy wyłącznie od dobrej woli właściciela.
Trzeba jednak pamiętać, że zwracając towar, będziemy musieli zapłacić za jego wysyłkę. Zwykle bowiem sprzedający oddaje pieniądze jedynie za sam produkt oraz koszt wysyłki do klienta. Przesyłka zwrotna jest opłacana przez konsumenta. Mimo to, możliwość oddania produktu bez podawania przyczyny jest bardzo wygodnym rozwiązaniem dla wielu kupujących i z pewnością pozwala zminimalizować ryzyko nieudanych zakupów. Jeśli chodzi o płatności ponoszone w związku z wysyłką towaru, to podobnie jest z reklamacją.
Jeżeli produkt ulegnie zniszczeniu nie z naszej winy, to zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych możemy jej dokonać nie później niż 2 lata od momentu zakupu. Należy jednak liczyć się z faktem, że odsyłając towar, będziemy musieli z własnej kieszeni pokryć koszt jego dostarczenia do sprzedawcy. Ponadto, by mieć prawo do reklamacji, musimy posiadać dowód zakupu.
W przypadku zakupów internetowych bywa on łatwiejszy do zachowania niż w realnym życiu. Często wystarczającym dowodem może być stosowna informacja pozostająca w sieci, choćby na naszej poczcie elektronicznej, gdzie otrzymujemy e-mail z potwierdzeniem zakupu. To natomiast powoduje, że nie musimy martwić się o przechowywanie paragonu czy faktury w sposób, który nie doprowadzi do jego zagubienia ani wyblaknięcia.
Chociaż zakupy internetowe są w dzisiejszych czasach naprawdę bezpieczne, to jednak UOKiK przestrzega, by uważać, u kogo ich dokonujemy. Przede wszystkim, sprawdzajmy opinie na temat danego sklepu. Starajmy się też dowiedzieć, jak długo on istnieje. Jeśli powstał akurat tuż przed zbliżającymi się świętami, warto mieć się na baczności. Być może, sklep jest tylko przykrywką dla działalności oszusta, który chce skorzystać na naszym pośpiechu i braku uwagi związanym ze świątecznymi przygotowaniami.
Daniel Kurylak
Ostatnie wpisy Daniel Kurylak (zobacz wszystkie)
- Na jakie cechy kandydatów rekruterzy najbardziej zwracają uwagę? - 20 marca 2023
- Izera – opóźnienia w realizacji projektu polskiego elektryka - 10 lipca 2022
- Jaki rodzaj patelni wybrać? - 22 marca 2022
- Jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji? - 13 września 2021
- Google zamyka studia Stadia - 12 lutego 2021
- Cyberpunk 2077 – wielki hit czy wielka afera? - 17 grudnia 2020
- 5G – o co w tym tak naprawdę chodzi? - 12 maja 2020
- Programy wsparcia dla twórców gier komputerowych - 29 marca 2019
- Jak smartphone wpływa na psychikę dziecka? - 16 stycznia 2019
- Jak gry komputerowe wpływają na psychikę? - 25 kwietnia 2018
- Nowa aplikacja ułatwiająca zakupy - 22 czerwca 2017
- Coaching – inwestycja w siebie - 21 lutego 2017
- Będzie rozwojowy boom w branży rzeczywistości wirtualnej? - 26 sierpnia 2016
- Coraz więcej ofert pracy dla informatyków - 20 sierpnia 2016
- Jak Nintendo wykorzysta popularność gry Pokemon Go? - 10 sierpnia 2016
- BZ WBK wciąż na celowniku oszustów wyłudzających dane - 27 czerwca 2016
- Photon: polski robot nauczy dzieci kodowania? - 23 czerwca 2016
- Instagram wreszcie z ułatwieniami dla biznesu? Nowości - 10 czerwca 2016
- Microsoft nie będzie już walczył na rynku smartfonów? - 2 czerwca 2016
- Facebook cenzuruje skrajne i prawicowe media - 23 maja 2016
Od kwietnia zdaje się, że 2014 znów mają wejść nowe przepisy.