Tagi
Powiązane wpisy
Podziel się
Naprawa sprzętu komputerowego, a ochrona danych osobowych
Firmowy sprzęt komputerowy to ogromna baza danych, które w nieodpowiednich rękach mogłyby doprowadzić do tragedii. Co robić, gdy taki sprzęt się zepsuje i jak naprawiać go bez obaw o wycieki?
Każdy przedsiębiorca, właściciel firmy i osoba zarządzająca sprzętem, na którym gromadzone lub przetwarzane są dane osobowe, ma prawny obowiązek przestrzegania procedur bezpieczeństwa i ochrony, aby żadne tzw. dane wrażliwe nie wyciekły do rąk osób niepowołanych. I o ile przy dobrym sprzęcie i odpowiednich programach na co dzień z taką ochroną nie ma zwykle wielkiego problemu, to kłopot pojawia się w momencie uszkodzenia sprzętu i konieczności oddania go do serwisu.
Zgodnie z obowiązującą ustawą i zaleceniami GIODO przed naprawą wszelkie urządzenia komputerowe, dyski twarde, nośniki danych i inne muszą być dokładnie wyczyszczone ze wszelkich danych osobowych – dopiero wówczas można sprzęt bez obaw oddać do naprawy. Gorzej wygląda sytuacja, gdy uszkodzony sprzęt komputerowy jest niezbędny w pracy, a ilość danych, jakie na nim mamy jest na nie tylko potrzebna w pracy, ale i nie można jej po prostu usunąć.
W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest naprawa sprzętu przez fachowca w bezpośrednim towarzystwie i pod ścisłym nadzorem osoby upoważnionej do zarządzania danymi osobowymi w firmie.
Brak należytej uwagi przedsiębiorcy w trakcie naprawy uszkodzonego sprzętu komputerowego w serwisie może doprowadzić do poważnych problemów firmy i prokuratorskich zarzutów.
Czułbym się bardzo niepewnie, gdybym musiał oddać komputer lub smartfona do serwisu. Na szczęście póki co nic takiego mi się nie zdarzyło. Ale gdyby, to chyba najpierw usunąłbym wszystkie dane…