Polskie firmy wykazują się odpowiedzialnością społeczną?
Młodzi stażem, w porównaniu do swoich zachodnich kolegów, polscy przedsiębiorcy zdają się już dostrzegać istotę odpowiedzialności społecznej w biznesie. Aż 96 procent firm opowiedziało się za obowiązkiem takiej odpowiedzialności przy realizowaniu planów dotyczących rozwoju firmy. A jak to wygląda w praktyce?
Według najnowszego raportu polskiego oddziału międzynarodowej firmy doradczo- audytowej KPMG i Forum Odpowiedzialnego Biznesu wynika, że polskie firmy mają coraz większą świadomość w kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu. Odpowiedzialność ta, czyli CRS, to najprościej ujmując budowanie strategii przedsiębiorstwa przy uwzględnieniu interesów społecznych, ochrony środowiska i budowaniu relacji z rożnymi grupami oraz podmiotami będącymi w zasięgu działań danej firmy.
Badanie pokazało, że 54 procent firm nie prowadzi w tym względzie żadnych działań, 18 procent prowadzi je intensywnie wraz z publikowaniem raportów, a 13 procent firm działa sporadyczne w ramach CRS, bez planowania aspektu społecznego w strategii firmy. Działania CRS podejmowane są w większości przez duże i średnie przedsiębiorstwa, a w czołówce znajdują się firmy z udziałem kapitału zagranicznego. Wśród tych firm co druga wykazuje się aktywnością w ramach odpowiedzialności społecznej. Jednocześnie aż 77 procent przedstawicieli średniego i dużego biznesu przyznaje, że działania firmy z uwzględnieniem odpowiedzialności społecznej przynoszą wymierne korzyści, przekładając się na lepsze wyniki finansowe, a 15 procent zamierza takie działania podjąć z najbliższych latach.
Jeśli chodzi o obszary CRS najważniejsze dla firm, bezapelacyjnie najistotniejsza jest ochrona środowiska, którą wskazało 50 procent ankietowanych, następnie rozwój społeczności lokalnych – 36 procent, nauka i edukacja – 25 procent, a najmniejszą potrzebą okazała się być profilaktyka zdrowotna, którą wskazało tylko 4 procent firm.