Praca: metoda Open House w rekrutacji pracowników
Proces rekrutacyjny dla większości firm jest działaniem czasochłonnym i męczącym, dlatego coraz więcej jednostek decyduje się na skorzystanie z wygodniejszej i szybszej metody – open house. Na czym polega i jakie płyną z niej korzyści?
Wbrew pozorom, nie tylko osoby szukające zatrudnienia muszą poświęcać na to dużo czasu i wysiłku. W jeszcze gorszej sytuacji znajduje się wielu pracodawców, którzy przez pewien czas codziennie muszą przeglądać dokumenty rekrutacyjne, podejmując decyzje o dużym znaczeniu dla całej firmy. Żeby ułatwić sobie pracę, coraz więcej przedsiębiorców korzysta z metody rekrutacyjnej open house. Na czym ona polega i dlaczego jest lepsza od standardowych form szukania pracowników?
Open house można porównać do zbiorowej rozmowy rekrutacyjnej. Pierwszym etapem jest tu spotkanie informacyjne, na którym kandydaci poznają szczegóły dotyczące działalności przedsiębiorstwa oraz konkretnych stanowisk, o które się ubiegają. Po oficjalnym spotkaniu każdy może w nieco luźniejszej atmosferze porozmawiać z rekruterem. Spotkania odbywają się z możliwie największą grupą kandydatów na wolne stanowiska, dzięki czemu pracodawca może ograniczyć czas poświęcany na szukanie odpowiednich osób do firmy. Najczęściej metodę open house stosuje się w przypadku, gdy jednostka chce zatrudnić większą grupę pracowników. Zamiast przeprowadzać wiele indywidualnych rozmów kwalifikacyjnych, wygodniej jest zorganizować duże spotkanie, na którym zostaną wybrane najlepsze osoby, które przejdą do kolejnego etapu.
Ciekawostką jest również fakt, że w metodzie open house nie wysyła się CV, a jedynie zgłoszenie aplikacyjne. Pozostałe dokumenty, takie jak właśnie CV, albo list motywacyjny pojawiają się dopiero na drugim spotkaniu, kiedy kandydaci przejdą już wstępne eliminacje. W ten sposób łatwiej jest zdobyć pracę, jeśli nie ma się doświadczenia, ale posiada się stosowną wiedzę lub przydatne umiejętności. W związku z tym, jest to idealna rekrutacja dla młodych osób, dopiero wkraczających na rynek pracy.
Dla pracodawcy korzyścią jest fakt, że nie będzie przeglądał CV od osób, które wysłały je szukając jakiegokolwiek zatrudnienia. Na tego typu oferty odpowiadają z reguły tylko ci, którzy są zainteresowani konkretną praca na określonym stanowisku. Organizacja dalszych spotkań zależna jest już tylko od oczekiwań pracodawcy i od kompetencji, którymi wykazali się uczestnicy pierwszego spotkania.