Reklama natywna – jak ją postrzegamy?
Reklama natywna jest jedną z tych internetowych form promocji produktów czy usług, które w ostatnich latach należą do zdecydowanie najpowszechniejszych. Potrzeba jej stworzenia wynikała z tego, że większość internautów stała się odporna na reklamy w postaci bannerów wyświetlanych na stronach www. Nauczyliśmy się omijać je i wybierać tylko te treści oraz elementy graficzne, które rzeczywiście nas interesują. W związku z tym, stworzono formę reklamy, którą trudno jest ominąć, bo zwykle wchodzimy na nią nieświadomie.
Reklama natywna jest dobrze ukryta w treści lub grafice i ma wyglądać, jak odnośnik do wartościowej treści, która zachęci nas do kliknięcia i sprawdzenia, co się pod nim kryje. Spodziewając się ciekawych tekstów lub zdjęć, wchodzimy w link, który po chwili okazuje się być tylko dobrze zamaskowaną reklamą. Można zatem stwierdzić, że reklama natywna opiera się na swego rodzaju podstępie.
Jak wynika z raportu sporządzonego przez sieć Interactions, reklama natywna także w Polsce cieszy się dużą popularnością. Według danych, 88% polskich marketerów planuje z niej skorzystać, a 58% już stworzyło, bądź dopiero zamierza stworzyć stanowiska dla specjalistów, którzy będą zajmowali się tylko tą formą reklamowania towarów i usług. Ponad 80% pytanych przyznało, że ten typ promocji będzie miał coraz większe znaczenie dla firm, a aż 84% respondentów twierdzi, że na reklamę natywną poświęca ok. 20% firmowego budżetu. Niemniej jednak, są i tacy, którzy twierdzą, że reklama natywna – choć jest dobrym sposobem rozpowszechniania informacji o ofertach firm – to mimo wszystko, osłabia zaufanie do stron, na których się znajduje. Część osób przyznaje, że użytkownicy mogą się zniechęcić do zaglądania na witryny, na których przypadkiem trafiają na niechciane reklamy, nie tylko tracąc czas, ale przede wszystkim, czując się oszukani.
Reklamę natywną można ominąć, jednak trzeba być spostrzegawczym i ostrożnym. Ze względu na kwestie prawne, każda taka opcja promocji firmy musi być prawidłowo oznakowana. Nie ma jednak żadnych wytycznych dotyczących wielkości napisów lub miejsca ich umieszczenia, dlatego agencje reklamowe dbają o to, by informacje o reklamie były niewielkie i zlokalizowane tam, gdzie raczej ich nie dostrzeżemy. W ten sposób działają zgodnie z prawem, bo informują o tym, że dany kontent jest tylko reklamą, a jednocześnie sprawiają, że mało kto z nas zauważa notkę i do samego końca spodziewa się pełnowartościowej treści.
Daniel Kurylak
Ostatnie wpisy Daniel Kurylak (zobacz wszystkie)
- Na jakie cechy kandydatów rekruterzy najbardziej zwracają uwagę? - 20 marca 2023
- Izera – opóźnienia w realizacji projektu polskiego elektryka - 10 lipca 2022
- Jaki rodzaj patelni wybrać? - 22 marca 2022
- Jak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji? - 13 września 2021
- Google zamyka studia Stadia - 12 lutego 2021
- Cyberpunk 2077 – wielki hit czy wielka afera? - 17 grudnia 2020
- 5G – o co w tym tak naprawdę chodzi? - 12 maja 2020
- Programy wsparcia dla twórców gier komputerowych - 29 marca 2019
- Jak smartphone wpływa na psychikę dziecka? - 16 stycznia 2019
- Jak gry komputerowe wpływają na psychikę? - 25 kwietnia 2018
- Nowa aplikacja ułatwiająca zakupy - 22 czerwca 2017
- Coaching – inwestycja w siebie - 21 lutego 2017
- Będzie rozwojowy boom w branży rzeczywistości wirtualnej? - 26 sierpnia 2016
- Coraz więcej ofert pracy dla informatyków - 20 sierpnia 2016
- Jak Nintendo wykorzysta popularność gry Pokemon Go? - 10 sierpnia 2016
- BZ WBK wciąż na celowniku oszustów wyłudzających dane - 27 czerwca 2016
- Photon: polski robot nauczy dzieci kodowania? - 23 czerwca 2016
- Instagram wreszcie z ułatwieniami dla biznesu? Nowości - 10 czerwca 2016
- Microsoft nie będzie już walczył na rynku smartfonów? - 2 czerwca 2016
- Facebook cenzuruje skrajne i prawicowe media - 23 maja 2016