Tagi
Powiązane wpisy
Podziel się
Reklamy leków a etyka
W 2010 Polacy na leki bez recepty wydali 8,7 mld zł. Z roku na rok suma ta wzrasta. Nic dziwnego, że ich producenci prześcigają się w pomysłach na zjednanie sobie klientów. Nie wszyscy grają fair.
Największym i najbardziej skutecznym sposobem na dotarcie do klientów jest reklama. Nakłady na nią są ogromne. Tylko w 2010 roku wyniosły ok. 2,4 mld zł, czyli o 0,6 mld więcej niż jeszcze w 2009 roku. Ale duże inwestycje szybko się zwracają, bo do aptek zaglądamy coraz częściej, leki sprzedają się rewelacyjnie.
To na podstawie reklamy ludzie podejmują decyzję o zakupie konkretnego leku – przeciwbólowego, przeciwgorączkowego, na przeziębienie, na ból gardła. Sięgają też po suplementy diety. To często reklama, a nie lekarz służy radą. Tym bardziej, że niejednokrotnie wykorzystuje ona wizerunki lekarzy znanych z popularnych seriali, które są jednoznaczną rekomendacją dla produktu.
Reklamy leków nie rządzą się jednak tymi samymi zasadami co innych produktów. Ich twórcy podegają Kodeksowi Farmaceutycznej Etyki Marketingowej. Reklama medykamentu nie może manipulować widzem, nie może wskazywać konkretnego produktu jako jedynie skutecznego, nie może używać sformułowań typu – lepszy, tańszy, skuteczniejszy. Nie może też sugerować, że inne leki niedostatecznie spełnią swoją funkcję. Co więcej reklamy leków bez recepty muszą zawierać specjalne ostrzeżenie.
Specjaliści od marketingu często jednak balansują na linii prawa. Granica jest bardzo cienka więc nietrudno ją przekroczyć, w takich sytuacjach szybko reaguje Główny Inspektorat Farmaceutyczny. Tylko w 2010 roku wydał 46 decyzji nakazujących natychmiastowe zaprzestanie reklamy produktów leczniczych niezgodnej z przepisami ustawy o prawie farmaceutycznym, publikowanej w telewizji, radiu czy prasie. Reklamy te najczęściej sugerowały niezawodność leku.
Dominika
Ostatnie wpisy Dominika (zobacz wszystkie)
- Najlepsze domowe sposoby na odporność - 21 października 2019
- Co to jest przegrzanie organizmu (hipertermia)? - 12 czerwca 2018
- FIRMER – nowy Magazyn Świadomego Przedsiębiorcy - 23 kwietnia 2013
- Imiona dla dzieci będą bardziej liberalne - 11 kwietnia 2013
- W lipcu ruszy rządowy program refundacji in vitro - 21 marca 2013
- Nowy Jork przegrał z cukrem - 12 marca 2013
- Kosmetyki testowane na zwierzętach poza UE - 11 marca 2013
- Orły 2013 trafiły do laureatów - 5 marca 2013
- Operacja Argo wygrała! Oscary 2013 już przyznane - 25 lutego 2013
- Niejasności w przetargu prowadzonym przez WORD-y - 21 lutego 2013
- Pozytywny egzamin na prawo jazdy nie gwarantuje uprawnień - 12 lutego 2013
- Nagrody BAFTA 2013 rozdane - 11 lutego 2013
- Nowe dane o bezrobociu. Są coraz gorsze - 8 lutego 2013
- Urzędy pracy sklasyfikują bezrobotnych - 5 lutego 2013
- Listonosze ścigają za abonament - 4 lutego 2013
- Matura do poprawki - 1 lutego 2013
- Nieudany finisz Rodziny na Swoim - 30 stycznia 2013
- Zmiany w WORD-ach wchodzą w życie - 18 stycznia 2013
- E-papierosy pod lupą Unii Europejskiej - 17 stycznia 2013
- 21 finał WOŚP – wyjątkowy, bo też dla seniorów - 11 stycznia 2013