Zakup samochodu na Vat-marża (oszustwo)

samochód

dchrisoh (flickr.com)

Sprzedaż używanego samochodu w procedurze podatkowej VAT-marża zachodzi wtedy, kiedy uprzednio samochód był odkupiony od firmy bądź przedsiębiorstwa, które przy zakupie owego samochodu odliczyło VAT. Taki podmiot gospodarczy kupował samochód w celach prowadzenia swojej działalności lub też importował używane auta w celu odsprzedaży. Procedura ta stosowana jest przy sprzedaży m.in. towarów używanych, czyli ruchomych dóbr materialnych nadających się do dalszego użytku i będących po naprawie lub też w aktualnym stanie.

Samo odliczanie podatku polega na odliczeniu go od powstałej w wyniku sprzedaży marży, a nie od np. całościowej wartości danego towaru. Marży, czyli różnicy pomiędzy kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia przedmiotu, pomniejszoną o podatek. Niższy podatek do zapłaty kusi większość sprzedawców samochodów używanych, którzy skupują takie auta właśnie od podmiotów gospodarczych.

Sprzedawcy samochodów używanych zza granicy często natomiast wykorzystują lukę w prawie, sprzedając je z pominięciem 23% podatku VAT. Powinien on być zawsze naliczony i opłacony podczas sprzedaży auta. Problem pojawia się, jeśli poprzednim właścicielem pojazdu była firma zarejestrowana za granicą. Takich firm, które pojawiają się i znikają jest wiele. Zasada rejestracji takiej firmy jest prosta – otrzymuje ona NIP UE, rejestrując się w Polsce lub za granicą. NIP UE daje jej możliwość kupowania towarów używanych (w tym przypadku pojazdów) za granicą, a kwota jaką płacą jest kwotą netto. Samochód kupiony przez taką firmę jest następnie sprzedawany bezpośrednio dla klienta prywatnego lub do komisu. Do zakupu wystawiana jest faktura VAT-marża lub też ze stawką VAT „zw” czy „0%”. Nabywca dostaje przy zakupie wszystkie niezbędne dokumenty potrzebne do rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji i może cieszyć się z nowego nabytku. Ale czy aby na pewno?

Pewnego dnia nabywca dostaje wezwanie z Urzędu Skarbowego, w którym ów urząd wzywa go do uiszczenia zaległego VATu wraz z odsetkami. Wydział Komunikacji nie sprawdza, czy od pojazdu był opłacony podatek VAT, a nabywca, poinformowany dopiero przez US, ma problem. Nie można pociągnąć do odpowiedzialności ani podmiotu gospodarczego (zwykle takie firmy znikają bardzo szybko), ani komisu, gdyż ten prawnie jest czysty. Nabywcy pozostaje albo opłacić zaległy VAT i odsetki, albo pojazd zostaje zatrzymany przez US na czas postępowania, co z kolei może przełożyć się na lata. Najczęściej finałem takiego postępowania jest opłacenie przez nabywcę zaległości podatkowych.

Jak można się ustrzec przed nieuczciwym sprzedawcą i fakturą VAT-marża?

Należy sprawdzić kto był pierwszym właścicielem pojazdu, co możemy dowiedzieć się z dowodu rejestracyjnego – zarówno data pierwszej rejestracji pojazdu jak i kraj rejestracji oraz data wydania dowodu. Dobrze by było, gdyby data pierwszej rejestracji auta zgadzała się z datą wydania dowodu. Jeśli pierwszym właścicielem jest firma, wtedy nabywca musi być ostrożny z kupnem.

Kolejną możliwością, jeśli nabywca kupuje pojazd od przedsiębiorstwa, jest sprawdzenie numeru VIN w bazie dealerów i pierwszego właściciela auta. Jeśli była to np. firma leasingowa, do kupna należy podejść ostrożnie.

Firmy kuszą sprzedażą dobrze utrzymanych i zadbanych aut w dobrej cenie, często nie informując kupującego o zaległościach wynikających z nieopłacenia podatku VAT. W takim przypadku obowiązek ten spada zawsze na nabywcę. A im wyższa cena takiego pojazdu – tym większa zaległość podatkowa.

The following two tabs change content below.

Michal K

Ostatnie wpisy Michal K (zobacz wszystkie)