Zakup samochodu na Vat-marża (oszustwo)
Sprzedaż używanego samochodu w procedurze podatkowej VAT-marża zachodzi wtedy, kiedy uprzednio samochód był odkupiony od firmy bądź przedsiębiorstwa, które przy zakupie owego samochodu odliczyło VAT. Taki podmiot gospodarczy kupował samochód w celach prowadzenia swojej działalności lub też importował używane auta w celu odsprzedaży. Procedura ta stosowana jest przy sprzedaży m.in. towarów używanych, czyli ruchomych dóbr materialnych nadających się do dalszego użytku i będących po naprawie lub też w aktualnym stanie.
Samo odliczanie podatku polega na odliczeniu go od powstałej w wyniku sprzedaży marży, a nie od np. całościowej wartości danego towaru. Marży, czyli różnicy pomiędzy kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia przedmiotu, pomniejszoną o podatek. Niższy podatek do zapłaty kusi większość sprzedawców samochodów używanych, którzy skupują takie auta właśnie od podmiotów gospodarczych.
Sprzedawcy samochodów używanych zza granicy często natomiast wykorzystują lukę w prawie, sprzedając je z pominięciem 23% podatku VAT. Powinien on być zawsze naliczony i opłacony podczas sprzedaży auta. Problem pojawia się, jeśli poprzednim właścicielem pojazdu była firma zarejestrowana za granicą. Takich firm, które pojawiają się i znikają jest wiele. Zasada rejestracji takiej firmy jest prosta – otrzymuje ona NIP UE, rejestrując się w Polsce lub za granicą. NIP UE daje jej możliwość kupowania towarów używanych (w tym przypadku pojazdów) za granicą, a kwota jaką płacą jest kwotą netto. Samochód kupiony przez taką firmę jest następnie sprzedawany bezpośrednio dla klienta prywatnego lub do komisu. Do zakupu wystawiana jest faktura VAT-marża lub też ze stawką VAT „zw” czy „0%”. Nabywca dostaje przy zakupie wszystkie niezbędne dokumenty potrzebne do rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji i może cieszyć się z nowego nabytku. Ale czy aby na pewno?
Pewnego dnia nabywca dostaje wezwanie z Urzędu Skarbowego, w którym ów urząd wzywa go do uiszczenia zaległego VATu wraz z odsetkami. Wydział Komunikacji nie sprawdza, czy od pojazdu był opłacony podatek VAT, a nabywca, poinformowany dopiero przez US, ma problem. Nie można pociągnąć do odpowiedzialności ani podmiotu gospodarczego (zwykle takie firmy znikają bardzo szybko), ani komisu, gdyż ten prawnie jest czysty. Nabywcy pozostaje albo opłacić zaległy VAT i odsetki, albo pojazd zostaje zatrzymany przez US na czas postępowania, co z kolei może przełożyć się na lata. Najczęściej finałem takiego postępowania jest opłacenie przez nabywcę zaległości podatkowych.
Jak można się ustrzec przed nieuczciwym sprzedawcą i fakturą VAT-marża?
Należy sprawdzić kto był pierwszym właścicielem pojazdu, co możemy dowiedzieć się z dowodu rejestracyjnego – zarówno data pierwszej rejestracji pojazdu jak i kraj rejestracji oraz data wydania dowodu. Dobrze by było, gdyby data pierwszej rejestracji auta zgadzała się z datą wydania dowodu. Jeśli pierwszym właścicielem jest firma, wtedy nabywca musi być ostrożny z kupnem.
Kolejną możliwością, jeśli nabywca kupuje pojazd od przedsiębiorstwa, jest sprawdzenie numeru VIN w bazie dealerów i pierwszego właściciela auta. Jeśli była to np. firma leasingowa, do kupna należy podejść ostrożnie.
Firmy kuszą sprzedażą dobrze utrzymanych i zadbanych aut w dobrej cenie, często nie informując kupującego o zaległościach wynikających z nieopłacenia podatku VAT. W takim przypadku obowiązek ten spada zawsze na nabywcę. A im wyższa cena takiego pojazdu – tym większa zaległość podatkowa.
Michal K
Ostatnie wpisy Michal K (zobacz wszystkie)
- Zmiana definicji drogi może sporo namieszać - 29 września 2022
- Grafen – materiał przyszłości - 18 października 2013
- Gaz łupkowy – stan obecny - 17 lipca 2013
- Sen a zdrowie - 14 czerwca 2013
- Zakup samochodu na Vat-marża (oszustwo) - 14 maja 2013
Ja korzystam z systemu BizIn http://www.bizin.pl/ . Możesz dodać własne logo na fakturze, a ponadto faktury mogę od razu wysyłać mailem do kontrahenta. Jako nowość i chyba jedyny program dodaje do faktury QR kod, (linki do odczytu faktury przez kontrahenta).
Haha, kolejny przykład polskiego cwaniactwa. Co jak co, trzeba przyznać – sprytny naród. A już handel używanymi samochodami to prawdziwy cyrk. Takie majstersztyki tam odchodzą, że fachowiec się nie połapie, a co dopiero mówić o kliencie…
Dlatego najlepiej kupować samochód od prywatnej osoby. Nie jest to 100% gwarancji, że będzie ok ale napewno większa szansa niż u handlarza.
Niestety – kupując używany samochód trzeba mieć oczy dookoła głowy i mnóstwo sprytu. Oszustwo na Vat-marża to tylko jeden ze sposobów na nacięcie „jelenia”. Z takich mniej oczywistych wystarczy wspomnieć, iż samochód może być obciążony kredytem. Takie rzeczy trzeba po prostu sprawdzać przed zakupem.
Nie do końca rozumiem dlaczego powstaje ta zaległość VAT, skoro faktura VAT marża jest niby właściwą formą rozliczania dla firm sprzedających używane rzeczy…?
Też nie rozumiem. TO w końcu są sytuacje, w których można kupić samochód na fakturę VAT marża. Czy może w każdym przypadku spowoduje to problemy?
Bo faktura marża jak sama nazwa mówi jest na marze która się uzyskuje przy sprzedaży używanego przedmiotu/samochodu, nie za samochód/przedmiot.Obciążenie Vat wisi na samochodzie, wszytko czyste i logiczne. Zanim kupicie samochód sprawdźcie w jakiej cenie te samochody są w krajach z których pochodzą, dodajcie marze handlarza min 4000pln(tak,tak tyle się zarabia na aucie)zakładając ze na koszty sprowadzenia się utarguje. Jeśli to auto jest tańsze niż w kraju z którego pochodzi to albo jest powypadkowym złomem albo brakuje Vatu, może być również kradzionym klonem z wszczepionym vinem od zloma itd.
Ekonomi się nie oszuka, dobrych aut Niemcy za grosze nie oddają bo są tacy bogaci, liczą tak samo Euro jak my złotówki a nawet gorzej.
Sprawdzajcie sprzedawców przez Google, czasem spor wyskakuje na drugiej trzeciej stronie, na forach marek, sprawdzajcie viny u dilerów, ASO,forach a handlarzy którzy kombinują traktujcie jak złodziei bo takimi niestety są.
Mam pytanie. Kupuję auto na FV-marża. Auto jest już zarejestrowane w kraju (na osobę prywatną – pewnie prowadzi działalność). Czy tutaj także może wyjść jakiś przekręt czy dotyczy to tylko aut sprowadzonych niezarejestrowanych? Auto od 2012 w PL.